Floarea irisului din Brasov si „Plecam toti, ne intoarcem toti”

A inflorit ieri, are un miros foarte placut… si langa floare mai sunt 2 boboci, iar pe tulpina alti 3.  Ceva foarte frumos.

L-am mirosit, l-am privit de nu stiu cate ori, l-am aratat si altora, acum sa pun poze. Cineva spunea ca miroase la fel ca zambilele, altcineva… ca asa miros stanjeneii de padure, eu ca seamana la miros cu un parfum feminin de la Yves Rocher… tot felul de halucinatii olfactive 🙂

irisi brasovAre doi boboci chiar sub floare

iriis bv2Cam asta a fost si povestea acestui iris adus din zona Coasta Prundului din Brasov

Inchei cu 2 piese muzicale… una auzita de sarbatoarea celor Trei Ierarhi, un sfant s-ar numi Grigore… deci era o doina cantata de Grigore Lese. Bine, doina are o vechime de vreo 100 de ani si se canta prin satele transilvanene, cand tinerii erau incorporati in armata imperiala. De altfel, pe mine acest cantaret nu prea m-a impresionat, atunci cand a fost acum cativa ani la o cantare pe la Sfinxul de pe Bucegi… dar are si melodii reusite. Si m-ai ales seamana la fizic cu un prieten ce bate spre 60 de ani… noi ii zicem Baciu’… zici ca sunt frati buni, si la voce seamana… doar ca Baciu’ nostru canta melodii bisericesti 🙂 Bine, el incearca tot felul, este cel mai haios cand incepe sa cante „La Multi Ani”… mereu am ras cu lacrimi, niciodata nu am reusit sa ma stapanesc 🙂 Dar el nu se supara, unii sfarsesc prin a se obisnui… prin ignorare, ma gandesc 🙂

Superba doina 🙂

Apoi, am cautat pe Youtube o filmare cu un grup din Busteni-Poiana Tapului care lansasera niste melodii de munte si dupa ei au aparut si altii… adica majoritatea melodiilor despre Bucegi ei le-au compus si cantat. Nu am gasit ca nu exista ce cautam; variantele actuale cu Imnul Bucegilor nu seamana cu originalul din anii ’90. De ce am cautat? Este o traditie pe aici, pe la noi, s-a perpetuat din generatie in generatie, de a trece muntii… adica Bucegii si a se iesi cat mai departe, dincolo de Leaota, la Cetateni in Arges. Cand eram mici, ascultam povestile celor care realizau acest traseu de cateva zile, ii ascultam fascinati… ca apoi sa descoperim ca erau si multe exagerari 🙂 Uneori se impartaseau prea mult si atunci ramaneau pe la Scropoasa, unde zareau fluturi zburand prin mijlocul lacului 🙂 🙂 🙂 Asa povesteau 🙂

O excursie la care pana acum sunt inscrise aproape 30 de persoane este prognozata a se realiza in luna iunie. Aceasta s-a stabilit din luna decembrie a anului trecut, si de atunci cum ies pe strada, ma opresc cand cu unul, cand cu altul, sa mai vorbim 🙂 sa nu uit sa-i sun… desi am stabilit rolul fiecaruia, tot mai sunt intrebari.

Povesteam cu un prieten de acest traseu, un prieten care nu merge cu noi, el nefiind pe aici zilnic si nici nu se poate desprinde atatea zile de serviciu si casa 🙂 despre acest traseu. Cand a auzit ce reguli am fixat, a zis ca nu intelege de ce asculta ceilalti de ce zic eu 🙂 Un domn la 55 de ani va fi bucatar,  altii sunt cu corturile, trei trebuie sa adune lemne… Neaparat, trebuie sa fie si ei condusi de cineva… treaba este ca nimeni din cei cu care am fost pe munte, pe trasee lungi… nu a spus vreodata ca au fost luate decizii proaste. Deci, oamenii au nevoie de cineva care sa stie ce sa faca 🙂 🙂

De fapt, toata treaba este ca ne cunoastem toti de mici si stim fiecare ce ne poate pielea… regulile sunt clare, cine bea si nu mai poate sa mearga ramane acolo, nu sta nimeni dupa el, cine a obosit se intoarce inapoi 🙂 Oricum, nu vor fi situatii din acestea, dar am pus eu paie pe foc… preventiv! Ca sa nu vina oricine.

Asa si… cautand grupul de care ziceam, am dat de un eveniment intamplat la o cabana pe munte, cand doi tineri s-au logodit… cam asa arata o seara la cabana:

Avem si noi doi menestreli cu chitare, cat si niste glumeti de prima clasa, niste „ticalosi” care rad de orice… iar la acest traseu propus pentru 3 zile merg doar barbati 🙂 …probabil pentru a intari principiul „no woman, no cry” 🙂 Adevarul este ca nici nu ar fi indicat, multi sunt veritabili haiduci, cu un limbaj uneori nepotrivit 🙂 🙂 na, oameni deprinsi cu padurea… care sunt totusi fideli unei legi nescrise a muntelui: plecam toti, ne intoarcem toti! Nu ramane unul la o cabana, nu altul vine mai tarziu, nu merge cineva doar pana la un punct si de acolo fiecare cu drumul sau, cum fac multe grupuri de oraseni, care nu au acest liant al locului asa cum il au cei nascuti la poalele muntilor.

Nici nu cred ca se poate intelege prea bine ce inseamna… plecam toti, ne intoarcem toti. Trebuie sa mergi mult pe munte ca sa intelegi tot ce include aceasta exprimare!

11 comentarii Adăugă-le pe ale tale

1. criscar50 spune:

Puneti la cale o adevarata expeditie! La final n-ar trebui ratat Schitul din varf de stanca! Grigore Lese poate nu e spectaculos dar e foarte aproape de cantecul autentic de la tara si face o munca de adevarat arheolog in domeniu, cautand radacinile! . „Logodna in Caraiman” – poate gasesti vreo inregistrare cu autorul Dragos Balan si cu grupul „Condorii” din Brasov. „Imnul Bucegilor” e mult mai vechi, de pe la inceputul BTT-ului (’68-’70) si a fost mult denaturat in timp. Eu stiu varianta pe care Mihai Alungulesei „Monomul” a preluat-o direct de la autoarea decedata, „Axa”. Minunata floarea de iris, rabdarea ti-a fost rasplatita!

Apreciază

1. Da, pe aici nu prea au unii rabdare, imi place si mie ideea. Treaba este sa mergem inainte de urcarea oilor pe munte. Grigore Lese… pune suflet, este clar 🙂 Atunci, asta imi place si mai mult, ca se documenteaza, ca merge si incearca sa ajunga la origini. Poate aflu mai multe detalii cu Imnul Bucegilor, asta da subiect de cercetat. Multumesc foarte mult.
      Cu irisul, am un pic de noroc 🙂 Cred ca atunci cand iti doresti foarte mult niste lucruri, acestea se mai si intampla 🙂 Floarea s-a ofilit, adica s-a strans si nu a cazut nimic pe jos, fac maine o poza si postez tot aici. Mai sunt inca 5 boboci, o sa am flori de iris deschise cel putin o saptamana 🙂

2. fosile spune:

Nu fiti rai!
    Ca imi inchipui ca fetele ( femeile) care alearga la maratoanele muntilor sint in stare sa parcurga un asemenea traseu.
    Acuma, depinde cine si-ar fi dorit sa mearga, fara sa stie despre ce este vorba.
    Si da, pentru a putea sa te intorci toti, trebuie sa fie toti pe aceiasi lungime de unda.Altfel iese un rahat si strica cheful tuturor.
    Sper sa va iasa.

Apreciază

1. Nu este vorba de lungimea traseului, dar nu mi se pare in regula sa fie vreo persoana feminina, este nepotrivit. Stiu ce spun 🙂 Ii cunosc pe baietii astia, ei merg sa simta muntele, sa se distreze, o astfel de prezenta ar fi ceva stanjenitor…reciproc. Unii merg ca sa scape de neveste 🙂 🙂 Asteapta de mult astfel de momente. Si anul trecut au propus tot felul de trasee, nu prea am avut eu timp ca sa merg cu ei… si fara mine, nici ei nu merg pe distante mari. Stiu ca pare aiurea, dar ne cunoastem de mici si au asa o incredere… mai speciala 🙂 Sunt toti pe aceeasi lungime de unda, unii muncesc foarte mult si au nevoie de o astfel de evadare. Nu vor fi probleme, important este sa fim sanatosi pana atunci.

1. fosile spune:

Asta-i cu totul altceva.
        Una e sa mearga baietii sa se joace si-atunci n-au nevoie de „mama” sa-i observe, sa-i atentioneze si cu totul alta ce „ele” n-ar putea.

Apreciază

1. Nu m-am exprimat eu adecvat, dar ei merg sa rada, le scapa tot felul de prostii, nu merg incolonati ca un grup normal, merg asa doi mai incolo, trei in fata, etc. Se mai uita prin tot felul de cotloane ale muntelui… se mai abat din traseu sa cumpere cine stie si vin mai tarziu la tabara… ii cunosc atat de bine, incat stiu ce le trece prin cap. Nu au nicio treaba ca vine ursul noaptea, sau alte griji pe care si le fac cate unii care merg pe munte cu anumite ocazii. Principala lor grija este sa nu ploua… ca sa stea pe cate un varf si sa admire cateva ore peisajul cu dozele de bere langa ei si spunand toate prostiile…cum au furat banii de paine cand erau mici si au fugit cu trenul la mare, noaptea… mori de ras cand auzi cate pot face unii oameni. Altii vor sa doarma in jurul focului 🙂 E fain, unii cred ca sunt maturi, fiindca au familii, dar tot copii au ramas in sinea lor. Ma uit cum traiesc animati de gandul acesta, ce vom face hat, la primavara… sunt si oameni mai in varsta, nici ei nu sunt prea departe de curentul general de opinie 🙂 O excursie cu fete/femei este o excursie mult mai eleganta… unii dintre baietii astia sunt mai slobozi la gura, nu este cazul sa punem diferite persoane in anumite situatii… dar mai bine, uite o mica filmare din luna octombrie, am fost pe un traseu scurt cu cativa dintre ei. Si este doar un aspect nevinovat!

Deci vezi ca baietii astia sunt chiar crescuti prin padure… 🙂

1. fosile spune:

Am priceput.Merg sa se joace, sa viseze, sa se prosteasca si-atunci n-au nevoie de „educatoare”.
            Stiu cum e.
            Distractie placuta!

Apreciază

1. Exact, asta vor sa faca. Traseul este alcatuit ca sa vada fiecare ce voia sa vada nu stiu cand si nu a putut 🙂 Am multe filmari, de cascadorii rasului si ai plansului. Nu ai cum sa nu intelegi, esti mult prea bun in acest domeniu al muntelui. Multumesc, Alexandru sau Sandu, stiu ca prietenii asa iti spun.

1. Si o intamplare mult mai recenta… era pe inserat, ajungem in curtea unui prieten, tot asa, din copilarie. O sa-i zic… Bogdan, ca sa nu se faca vreo legatura cu numele adevarat. El statea in curte la o discutie cu noi, eram 6 persoane si cu el 7… cand se aude din casa: „Boogdaneeeeeeee, manca-te-ar muma padurii sa te manance de betiv nenorocit!” 🙂 🙂 🙂 Si, probabil, s-ar mai fi auzit si alte minuni, dar autoarea a ramas cu ele pe buze, cand ne-a vazut pe toti in curte pe langa sotul ei 🙂 🙂 Si… s-a auzit aproape imediat o voce blanda: „Ia zi, puiule, ce vrei sa mananci?” 🙂 🙂 🙂 Am murit de ras, mai aveam putin si ma tavaleam pe jos de ras, ceilalti ar fi stat seriosi, dar eu nu m-am putut abtine, apoi nici ceilalti. Am ras cu lacrimi 🙂 🙂 De atunci, nu mai imi raspunde nevasta-sa la „saru-mana!”. Am devenit „nenorocitu’ lu’ Oana care-i indeamna la prostii!” 🙂 Nevasta-mea, cum a auzit, i-a si tinut partea, din spirit de solidaritate feminina…
                Saptamana trecuta, cei doi soti „glumeti” au plecat la parintii fetei, pentru cateva zile. Ne-am intrecut in telefoane si mesaje catre ei. Ghici de ce? Ca sa vina acasa, ca le fac vecinii reclamatie dupa reclamatie… pe motiv ca este prea multa liniste! 🙂

Apreciat de 1 persoană

1. Anonimul VSP spune:

Adrian, esti senzatie. Vroiam sa te intreb: ai vreun regret in viata asta?

Apreciază

1. Pe naiba! 🙂 Cred ca toti avem regrete, sau poate tu nu ai 🙂 Bine, nu am asa de multe, ca eu am stiut mai mereu ce vreau. Nu mi-am dorit ceva ce nu pot avea. Iar ce am obtinut, am si pastrat. Nu prea mi-am pus problema cu „ce ar fi daca as putea da timpul inapoi”, dar daca s-ar putea, hmmm… as face ceea ce aproape tuturor le-ar parea altfel decat mi s-ar parea mie 🙂 Tinand cont de cele intamplate pana la acest moment, presupunand, deci, ca stiu ce va fi intr-un anumit interval… as face tot posibilul sa ma casatoresc cu Mary Damian 🙂 Fata aceasta, pe care o stii si tu, niciodata nu mi-a reprosat nimic, m-a iubit ani de zile cu aceeasi intensitate. Desi nici ea nu prea era in firea ei, avea tot felul de idei, era zbuciumata 🙂 Niciodata nu m-am indoit de ea, avea capacitatea de a transmite niste lucruri. A durut-o mult ca nu am reusit sa ne casatorim… uneori imi reprosez asta. Tinand cont si de Oana, si de baietii mei, daca as putea da timpul inapoi, m-as casatori si cu ea, in alta tara, sa nu stie cineva. Oricum, nu ar afla nimeni… as fi reusit eu, cumva, sa le fac sa nu se certe si sa ramana doar in trei acest secret. Pentru ca, procedand dupa niste reguli prostesti, ca nu este bine si ca nu stiu ce zice lumea… am condamnat un om la singuratate si suferinta, care nu reuseste sa-si intemeieze o familie. Este pe afara, stii si tu, nu prea o caut pe mail sau la telefon, pentru ca ma simt foarte aiurea. Acum intelegi ce intrebari aiurea puneai in 2013!
                    Trebuia sa fi trecut peste orice regula, lege si opinie… ce daca ar fi parut aiurea in fata lumii, nu traiam cu lumea…sufletul unui om si viata lui sunt mult mai importante decat gura lumii. Sunt ani in care i-am refuzat acelei femei implinirea, se simtea ea fericita langa un nebun ca mine. Pacat ca nu am stiut sa ma ridic la nivelul sentimentelor ei, pentru ca respect reguli, ce prostie!… dar nu-ti dai seama de niste lucruri decat atunci cand poti intelege ce a simtit ea… Asa ca, uite, am un regret, m-am luat ca un fraier dupa gura lumii, a prietenilor, ca este anormal si nu mai stiu ce.